Aarhus Havn har i 2023 øget havnens markedsandel af det danske containermarked og sluttede året af med et overskud på 152 millioner kroner. Det er en stigning på over 30 procent i forhold til 2022.
2023 var et udfordrende år på de globale markeder. Det har man også kunnet mærke hos Aarhus Havn, hvor året har budt på faldende godsomsætning i forhold til rekordåret 2022. Alligevel har havnen sammen med erhvervslivet formået at øge Aarhus Havns markedsandel til hele 73 procent af det danske containermarked.
”Sidste år var præget af global uro, som har påvirket den globale økonomi. Når der sker en opbremsning i den globale økonomi, mærker vi det også hos os. Vi havde ikke forventet, at vi ville nå samme godsmængder som i 2022. Jeg er derfor tilfreds med årets resultat, hvor vi sammen med virksomhederne har sikret en fornuftig omsætning, der har gjort det muligt at investere betydeligt i havneinfrastruktur og materiel, og samtidig har vi formået at øge vores markedsandel af det danske containermarked”, lyder det fra Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.
Der blev i 2023 løftet 10.151.097 ton gods over kajerne i Aarhus. Dermed har Aarhus Havn sammen med virksomhederne leveret stigende godsmængder i Aarhus på hele 24 procent over de seneste 10 år.
”Bestyrelsen glæder sig over, at Aarhus Havn sammen med erhvervslivet har formået at øge markedsandelen på containerområdet i et udfordrende år. Derfor er bestyrelsen tilfreds med årets resultat og ikke mindst med de vigtige investeringer i infrastruktur og grøn omstilling, der i det forgange år er foretaget. De bidrager til fortsat udvikling og fremgang både til gavn for klimaet og arbejdspladser i Aarhus og hele Danmark”, siger Aarhus Havns bestyrelsesformand Jacob Bundsgaard.
Aarhus Havn slutter året med en egenkapital på 2.466 millioner kroner og en likviditet på knap 595 millioner kroner.
Vigtige skridt mod CO2-neutralitet i 2030
Aarhus Havn har en målsætning om at være CO2-neutral i 2030. I 2023 tog havnen yderligere skridt i den retning og nåede en CO2-reduktion på 19 procent i forhold til 2022.
”Når man er Danmarks største erhvervshavn, har man et særligt ansvar. Vi ønsker at gå foran i den grønne omstilling – ikke bare med ambitiøse målsætninger, men konkret handling. Vi har derfor i årets løb investeret markant i tiltag, der skal bringe os tættere på CO2-neutralitet i 2030 og tiltag, der gør en forskel for det lokale miljø”, siger Thomas Haber Borch.
Aarhus Havn skrev i 2023 blandt andet danmarkshistorie med det første danske landstrømsanlæg til krydstogtskibe og har fået specialfremstillet Danmarks første eldrevne trossebil, som blev præsenteret i det forgange år.